מה ההבדל בין כשרות רגילה לכשרות מהדרין

כשרות

המונח "כשר" המציין כי דבר מה נעשה כשורה לפי הקריטריונים הנדרשים. בכשרות המזון מדובר בהלכות שונות הקובעות את הדרך בה יש לנהוג בהכנת המזון. הלכות הכשרות נוגעות בכל תהליך עיבוד המזון מהירק והחי ועד מה שמגיע לצלחת. החל משחיטת הבשר והעוף, הפרשת תרומות ומעשרות מהצומח, ניקיון עלים מתולעים, הפרשת חלה, ברירת קטניות, הפרדה בין בשר לחלב וטבילת הכלים.

כאשר מתארחים אצל אדם שומר תורה ומצוות הוא נאמן להגיד על עצמו שהוא שומר כשרות וכי האוכל אותו הוא מגיש כשר. כאשר מודבר בעסק שאינו שומר כשרות בביתו, או שהוא מזין אנשים רבים או מעסיק עובדים שונים ההצהרה של בעל העסק על כשרות המקום איננה מספקת ויש צורך בהשגחה שתוודא שכל ההלכות נשמרות ושהלקוח אכן מקבל אוכל כשר.

סימוני הכשרות השונים הנפוצים בארץ ותעודות הכשרות במסעדות, קייטרינג ובתי עסק שונים מוכרים לכולנו. אך העובדה שיש כמה סימונים או בית קפה אחד הנושא את הכותרת כשר למהדרין לעומת אחר בו מופיעה רק המילה כשר מעוררת תהיה מה בעצם ההבדל?

כמו בכל עולם ההלכה גם בעולם הכשרות יש הבדלים בפסיקות השונות. הכשרות הרגילה נסמכת על שיטות מקלות יותר לעומת כשרות מהדרין הנוהגת לפי השיטות המחמירות לכל הדעות.

במה דברים אמורים, נביא כמה דוגמאות מעולם הכשרות. בשר שאינו חלק כשר לדעת הדעות האשכנזיות ואילו לדעת ה"בית יוסף" שהינו הפוסק של עדות המזרח הבשר אינו כשר, בכשרות קגילה שאיננה מהדרין ניתן לסמוך על דעת האשכנזים ולמכור בשר שאינו חלק. בשונה מכשרות דגים ששם מותר לכולם דגים כשרים. דוגמא נוספת היא ההקפדה על בישול גויים. ההלכה דורשת שיהודי יהיה מעורב בהכנת התבשיל גם אם בפועל מכין אותו גוי. לדעת האשכנזים מספיקה הדלקת האש על ידי יהודי למשך היום כולו ואילו דעת הספרדים גורסת כי על היהודי להניח את התבשיל עצמו על האש. בכשרות מהדרין תהיה יותר הקפדה.

מהם ההבדלים בין סוגי הכשרות?

בנוסף להקפדה על ההלכות עצמן, ההבדל בין סוגי הכשרות מתבטא גם ברמת ההשגחה במקום. בעוד במקומות עם כשרות רגילה ישנם ביקורי פתע של המשגיח אך הוא אינו נוכח לאורך היום, במקום עם כשרות מהדרין כל עוד יש תהליך של בישול צריכה להיות נוכחות של משגיח במקום או לכל הפחות נוכחות אדם שהוגדר כנאמן כשרות.

ידוע שבמקומות בהם ישנם עובדים ויוצאים ללקוחות מאכלים רבים יכולות לקרות תקלות. גם שומר הכשרות למהדרין הפשוט בביתו יעיד כי טועה בהלכות הכשרות לא פעם בעת הכנת ארוחה. לכן הצורך בהשגחה מוקפדת חשוב מאוד.

כאשר אדם בוחר לאכול כשרות מהדרין הוא יכול להיות רגוע שהמזון אותו אוכל כשר לכל הדעות ומושגח כראוי ולשמחתנו לא חסרים מקומות עם כשרות למהדרין אז אם יוצאים להינות במסעדה אפשר בקלות להינות כהלכה ולצאת מהספק.

post

תוכן עניינים

כתבות נוספות